HOE KRIJG JE FOCUS BINNEN JE BEDRIJF

Bijna iedereen weet het wel, door te focussen bereik je sneller en efficiënter het resultaat dat je beoogt. En niet alleen jijzelf, ook voor je medewerkers geldt dat wanneer je ze een gerichte taak geeft, ze veel sneller succes boeken. Dat klinkt goed toch? Grote vraag is, hoe doe je dit? 

De rol van ‘Ondernemer’ kun je zien als een verzamelnaam. Jouw gemiddelde dag bestaat uit: klanten te woord staan, orderstroom coördinerenpraten met leveranciers, de ontwikkeling van je bedrijf in de gaten houden, personeel aannemen, zakenpartners zoeken, huisvesting onderhouden en waarschijnlijk nog veel meer. En ja, alles door elkaar heen, de hele dag door. Begin dan maar eens met focussen… 


3 rollen 

Als ondernemer heb je 3 voornaamste rollen; jij bent de vakman/-vrouw, de ondernemer en de leidinggevende. Gemiddeld genomen zijn de meeste ondernemers het minst bezig met leidinggeven, de andere twee rollen gaat ze van nature goed af. Echter, om goed te kunnen focussen begin je met het in balans brengen van deze 3 rollen. Dat creëert overzicht en rust voor jezelf. 

Bij het leidinggeven is het goed in beeld te brengen welke taken je allemaal moet doen op een dag. Medewerkers stel je aan om enkele van deze taken op te pakken en te vervolmaken. De kunst is jouw medewerkers te sturen in het takenpakket waarvoor ze zijn aangenomen. Een grote valkuil als ondernemer is (een deel van) deze taken weer terug te pakken van je medewerkers. 


Voor wie werk je 

Heb jij jezelf weleens afgevraagd ‘voor wie werken we hier allemaal’Zeer relevant om dit te weten toch? Werken vanuit ‘De Ideale Klant’ helpt je focus aan te brengen in jouw organisatie. Je doet daarmee niet alles voor iedereen, maar bent gefocust op klanten die jij met jouw organisatie wilt bedienen. Je behaalt betere resultaten als je helder hebt voor wie je wat doet... en waarom je dit doet!  


Meer creëren van wat je wilt 

Focus betekent keuzes maken en ‘kiezen is verliezen’. Door afscheid te nemen van taken die je altijd al gedaan hebt en niet passen in jouw focusgebied, helpt je in het krijgen van ruimte. Hoe ga je van start bij het krijgen van meer focus? Onderstaande praktische tips helpen je erbij. 


1.     Bepaal jouw balans in de 3 rollen (vakman/-vrouw, ondernemer en leider)

2.     Stel op waar klanten jouw organisatie voor kunnen bellen en waarvoor niet (meer)

3.      Bepaal welke taken jij zelf wilt doen

4.      Bepaal welke taken jij niet meer wilt doen (deze delegeer je naar een werknemer)

5.      Vertel je medewerkers over deze nieuwe werkwijze (dat helpt in adoptie vanuit hen) 


De Wisselzone 

Zeker bij het aanbrengen van focus kan een externe kracht van grote waarde zijn. Vanaf de zijlijn ervaart de ander de situatie nu eenmaal anders dan dat jij dit zelf doet. Binnen De Wisselzone hebben wij de competenties je hierbij te helpen. Samen focussen we op dingen die je wilt blijven doen en – heel belangrijk – welke juist niet. Daarmee ontwikkelen we een, mogelijk nieuwe, richting voor jou en je bedrijf met de juiste mensen (contacten en netwerkmogelijkheden) om je heen. 

DE WISSELZONE
Kom uit je hoofd en in beweging
E-mailen
Bellen