ONTEVREDEN IN JE WERK?

De afgelopen periode leek Nederland tot stilstand te komen. Leek, want stilstand kennen we helemaal niet in onze maatschappij. Met elkaar gingen we zoveel mogelijk thuis aan het werk. Dat was even wennen, maar we sloegen ons er doorheen. Ook al waren we druk met kinderen, het huishouden, onze klussenlijsten, sporten; bovenal werkten we allemaal zoveel mogelijk thuis.

 

En nu? Nu mag je weer op naar je oude werkplek, samen met collega’s op afstand in onze nieuwe 1,5 meter werkomgeving. Werken thuis was, naast de hectiek van de dag, ook een tijd van bezinning voor je. Ondanks de drukte kwam er ook een vorm van berusting over je. Je maakte de balans op voor jezelf; Bereik ik de doelen die ik – lang geleden – voor mezelf stelde? Zit ik nog op mijn plek? Wat is mijn ambitie voor de komende jaren? De bezinning van toen heeft plaats gemaakt voor onrust, je wilt iets anders.

 

Het kriebelde al langere tijd, maar nu voel je dat het genoeg is geweest. Jouw carrière gaat een kant op, die niet meer past in de baan waar je nu zit. Het is tijd voor verandering: je wilt iets anders. Maar verandering is spannend, nieuw, onzeker. Jouw onrust drijft je vooruit, alleen de bestemming is onbekend. Je zoekt naar een manier om je gedachte te kaderen, concreet te maken om van daaruit je volgende stappen te bepalen.

 

Wij hebben 5 tips voor je waardoor je je gedachte kunt ordenen:

1.      Creëer ruimte voor jezelf

Het klinkt wellicht eenvoudig, tijd maken voor jezelf. Het is heel belangrijk. Probeer een vast moment in de week te plannen waarin het me-time is. Geen afspraken, geen computer, geen telefoon, alleen doen waar jij behoefte aan hebt. Het doel is ruimte geven aan gedachtes die je misschien al heel lang hebt weggestopt.

 

2.      Zoek de bron van je ontevredenheid

Naast alle mogelijke oplossingen die je wellicht voor ogen hebt, is het goed te weten wat jouw ontevredenheid drijft. Maak het zo klein en precies mogelijk. Stoor jij je aan één collega? Of een bepaalde taak die in jouw pakket zit? Of wellicht heb je moeite met iets en schaam je je hiervoor. Door dit te concretiseren, helpt je in de toekomst betere keuzes te maken.

 

3.      Ga wandelen

Wandelen is een goed middel om op de juiste ideeën te komen. Je lijf is in beweging, je brein is in lichte vorm aan het werk. Ga dus niet fietsen, hardlopen of een andere bewegingsvorm waarbij je o.a. het verkeer in de gaten moet houden. Het wandelen ontspant en door te bewegen maak je serotonine aan, ook wel gelukshormoon genoemd. Wandelen heeft een positief effect op je geheugen.

 

4.      Praat erover met anderen

Praten over jouw gevoelens kan heel goed met iemand die dichtbij je staat. Je partner, een vriend(in) of iemand anders die je vertrouwd. Het niet uiten van emoties en gevoelens maakt dat ze sterker worden, en dat is iets wat je juist niet wilt. Je gesprekspartner kan ook een bron van nieuwe ideeën voor jou zijn. Dit helpt je in het concreet maken van jouw toekomstwens.

 

5.      Schrijf je gedachten op

Schrijven maakt je bewust van de gedachtes die je hebt. Schrijven is schrappen, wordt weleens gezegd. Wees dus niet streng voor jezelf, het echt niet in één keer goed op papier te staan. Op zoek naar een goede start van je dag? Schrijf zodra je wakker wordt 10 minuten lang alles op wat er in je opkomt. In korte zinnen, steekwoorden, de vorm maakt niet uit. Je zult verbaasd zijn van wat er allemaal in je brein zit.

 

Heb je daarna helder welke stappen je wilt gaan maken? Gefeliciteerd! Jouw eerste doel is bereikt! In De Wisselzone helpen wij o.a. mensen die vanuit hun loondienst willen starten als ondernemer. Wij zijn gespecialiseerd in het helpen van mensen in hun ondernemers-carrière. Nieuwsgierig geworden? Check onze mogelijkheden. 


DE WISSELZONE
Kom uit je hoofd en in beweging
E-mailen
Bellen