Als kind van ondernemende ouders gebeurt het vaak dat je voor de keuze komt te staan; 'ga ik wel of niet het bedrijf voortzetten wanneer mijn ouders stoppen?' Een complexe keuze die veel van jou en je ouders vraagt. Waar moet je beginnen? Natuurlijk ga je in gesprek met je ouders en bekijk je de toekomst. Maar, op welke manier kun je jouw visie ontwikkelen zodat het bedrijf 'jouw bedrijf' wordt? En, niet onbelangrijk, hoe neem je jouw ouders mee in dit verhaal? Wij maakten kennis met Kim, dochter van twee horeca ondernemers. Op het moment van kennismaking stond ze aan de vooravond de stap van het bedrijf overnemen te maken. Ze vroeg ons haar te helpen, hieronder lees je hoe dat is verlopen.
Na lang twijfelen was Kim er wel uit. Ze wilde gaan proberen het bedrijf van haar ouders voort te zetten. Niet op de manier zoals haar ouders het gedaan hadden, een modern jasje passend bij de beleving van haar klanten was nodig vond ze zelf. Haar ouders waren behoudend in de plannen die Kim had, leken er niet op aan te sluiten. En dat maakte dat Kim weinig meters maakte. In haar hoofd was ze continu bezig, alleen voor de buitenwereld was dit nauwelijks zichtbaar. De onderlinge communicatie met haar ouders, broer en zus verliep stroef, het leek alsof iedereen op elkaar zat te wachten.
Kim was veel bezig met de nieuwe inrichting van het horecabedrijf, maar minder met haar lange termijnvisie. Door dit onduidelijke beeld voor de toekomst was het voor anderen niet mogelijk op haar plannen in te haken, haar te helpen. Verder had ze weinig oog voor de waarde die haar ouders vertegenwoordigde. Hun manier van ondernemen had ze veel gebracht, alleen door te focussen op verandering verdwenen de overlappen in visie van de oppervlakte.
Wij mochten Kim helpen via een business coaching traject. We zijn gestart bij de 'waarom-vraag'. Van haarzelf en van haar ondernemende ouders. Aansluitend lieten we haar via de sterke punten van haarzelf en haar ouders een nieuw toekomstbeeld bouwen (visie). Tijdens het bouwen hiervan kwamen verschillende remmende factoren in beeld en daar zijn we op doorgegaan. Het 'in gesprek gaan' met haar familie was er één van. Via gerichte opdrachten ging ze daarmee aan de slag. Verder gaven we haar concrete stappen om in de praktijk toe te passen. 'In gesprek gaan met nieuwe klanten' is daar een voorbeeld van.
Haar ouders waardeerde het pragmatische karakter van onze begeleiding. Door te gaan doen in plaats van plannen maken, liet ze haar ouders zien dat ze echt het bedrijf wilde overnemen. En het doen in de praktijk was zeker ook goed voor de ontwikkeling van Kim. Ze kwam letterlijk 'uit haar hoofd en in beweging'. Juist omdat ze de gesprekken met klanten aanging vanuit haar passie, ging ze een oprecht verhaal vertellen. Over haar ouders, zichzelf en de toekomstplannen die ze had. En daar haakten mensen op aan, veel mensen zelfs. De nieuwe markt-entree verliep snel en nieuwe proposities werden verkocht. En bovenal, ze stond schouder-aan-schouder met haar ouders, haar partner en andere familieleden.
Als je het ons vraagt, heeft Kim een mooi resultaat behaald. Het was hard werken, zeker aan het begin van het traject, en dat heeft ze goed doorstaan. Een nieuwe ondernemer is opgestaan en een volgende generatie is actief in een mooi bedrijf. Kim heeft met ons afgesproken om periodiek met ons in gesprek te blijven. Om over zichzelf te praten, haar ouders en de dingen waar ze tegenaan loopt in haar bedrijf. En wij? Wij gaan af en toe bij haar langs om met ons gezin daar een hapje te eten.
Note: In De Wisselzone houden wij onze klanten in de luwte. Daarom hebben wij ervoor gekozen een fictieve naam te gebruiken voor Kim.