Als ondernemer die met eigen handen een bedrijf opgebouwd heeft, ben jij altijd degene die middenin het bedrijf staat. Zeker bij productiebedrijven is dit het geval. Je bent de voorman bij het produceren, assembleren en monteren op locatie, maar je bent ook degene die de administratie bewaakt en de mensen in het team in de gaten houdt. Je bent een duizendpoot in je eigen bedrijf, tot je op het moment komt dat je meer wilt gaan besturen in plaats van meewerken. Wat doe je dan?
Jim heeft een keukenbouw bedrijf opgebouwd. Ruim 10 jaar geleden is hij gestart en na de eerste opstartperiode heeft hij altijd goed in het werk gezeten. Hij is een vakman of beter gezegd een liefhebber van het interieurvak. Houdt van details, unieke creacties en is trots op het resultaat wat hij neerzet. Dat neerzetten doet hij niet alleen, inmiddels heeft hij 10 mensen in dienst. Zijn medewerkers hebben groot vertrouwen in Jim, vragen hem veel en leunen op de opdrachten die hij door de dag heen geeft. Dit maakt dat Jim op alle fronten de spin in het web is. Hij is het centrale punt van de onderneming en daar wil hij verandering in brengen.
Wanneer wij met Jim in gesprek gaan wordt al snel duidelijk dat hij moeite heeft om de rol als leider op te pakken. 'Ik wil geen directeur worden' zegt hij vaak. Hij heeft een duidelijk beeld van directeuren in strakke pakken met stropdassen, en dat past totaal niet bij Jim zelf. Daarnaast vindt hij gesprekken met medewerkers lastig. Taakinhoudelijk (doe jij dit even...) gaat prima, alleen gesprekken van werkgever naar werknemer gaat hij uit de weg. En dat maakt dat hij veel bij zichzelf houdt en medewerkers zich onvoldoende kunnen ontwikkelen.
We gaan met Jim werken aan zijn huidige en toekomstbeeld van zijn organisatie. Laten hem kennismaken met andere ondernemers (die niet in een strak pak lopen). En leren hem opdrachten op projectniveau in plaats van taakniveau aan zijn medewerkers te geven. Hij gaat dus op verschillende vlakken het diepe in. Dit alles is spannend voor Jim en vraagt veel van zijn aandacht en energie. Maar, het levert hem ook veel op! Hij verwondert zich op de kwaliteiten van de mensen in zijn team en geniet van de resultaten die zij behalen.
Het grote voordeel voor Jim is dat hij langzaamaan meer tijd voor zichzelf vrijmaakt. Hij gaat - sinds lange tijd - weer eens mountainbiken in het bos, zoekt het sociale leven weer op en ontwikkelt zich als mens. Daarnaast maakt hij stappen als ondernemer, kijkt op een abstracter niveau naar zijn bedrijf en is daardoor in staat te gaan sturen. Zowel Jim als zijn medewerkers zijn blij met deze ontwikkeling.
Na ons traject heeft Jim besloten te werken aan een nieuwe identiteit en uitstraling van zijn bedrijf. Hiervoor heeft hij een online marketingbureau in de hand genomen om hem te helpen. Wij blijven voorlopig nog met Jim optrekken om zijn ontwikkeling als ondernemer verder te vormen, de verandering bij hem en zijn medewerkers te borgen en plannen te maken voor de toekomst.
Note: In De Wisselzone houden wij onze klanten in de luwte. Daarom hebben wij ervoor gekozen een fictieve naam te gebruiken voor Jim.