Tel: 0348 47 33 00

Hoe maak je een meerjarenplan voor je bedrijf?

Hoe maak je een meerjarenplan voor je bedrijf?

Wat je ambities als ondernemer ook zijn en hoe je bedrijf er vandaag de dag ook voorstaat, het is altijd verstandig een meerjarenplan te hebben. In een meerjarenplan beschrijf je de toekomst zoals jij die voor je ziet. In dit blog vertellen wij je meer over het maken van een meerjarenplan voor jouw organisatie.

Hoe maak je een strategisch meerjarenplan?

In een meerjarenplan beschrijf je de toekomst zoals jij die voor je ziet. Vaste onderdelen hierin zijn:

  • Strategie van de organisatie
  • Doelen voor de komende periodes
  • Business model van de organisatie
  • Routekaart op hoofdlijnen
  • Actieplan voor het eerste jaar

Zo’n meerjarenplan ontwikkelen wij vaak samen met onze klanten in een ontwikkeltraject. Over deze trajecten lees je hier meer.

Stap 1: Stip op de horizon

Je begint het plan met de ambities voor jouw organisatie. Denk hierin groot, met de ‘wat als alles lukt’ mindset. Dit wordt ook wel een BHAG, stip op de horizon of ambitiedoel genoemd. Belangrijk is dat jouw ambitie aansluit en interessant is voor de doelgroep die je wilt bedienen.

Stap 2: Strategie bepalen

Na het filosoferen over wat er allemaal mogelijk is met jouw organisatie, staat de eerste belangrijke keuze te wachten; welke strategie kies je? Een fijne afwegingsmogelijkheid zijn de 3 opties die Tracey & Wiersema lang geleden introduceerden:

  • Product Leadership; innovaties en productontwikkeling staan centraal
  • Operational Excellence; optimaliseren van processen staan centraal
  • Customer Intimacy; de klant en haar behoefte staan centraal

Ieder bedrijf heeft alle drie de strategieën in bepaalde mate nodig, maar je kiest welke bovenliggend is ten opzichte van de andere twee. Vanuit deze bovenliggende volgen in de aankomende stappen nieuwe keuzes.

Stap 3: Businessmodel opstellen

Een veelgebruikt model om jouw business te ontwerpen is het Business Model Canvas. Deze geeft je op hoofdlijnen inzicht in de voornaamste processen binnen je (nieuwe) organisatie, welke waarde je levert aan jouw doelgroep en welk verdienmodel je hanteert.

De uitdaging van een goed werkend Canvas model zijn o.a. het juiste marktsegment definiëren, invullen vanuit de ogen van je klant en blijven bij de realiteit.

Stap 4: Routekaart op hoofdlijnen

Nu je jouw strategie en business model op papier hebt staan, is het tijd om de stappen die je de komende jaren gaat nemen op papier te zetten. Een tijdslijn van de aankomende 3 jaar werkt hier heel goed voor.

Gebruik voor de eerste schets een groot vel papier (rol behang werkt ook) en trek een lange, horizontale lijn. Verdeel de lijn in 3 grote vakken (1 per jaar) en deze vakken weer in 4 delen (1 per kwartaal). Vul hierop in de omzet- en resultaatverwachting die je hebt, investeringen die je wilt doen, personeel dat je wilt aannemen, additioneel werkmateriaal dat je nodig hebt (ICT, tooling, praktische zaken, etc), huisvesting en andere zaken die belangrijk zijn in de aankomende 3 jaar. Probeer op hoofdlijnen te blijven, dat geeft het meest realistische beeld.

Stap 5: Actieplan voor het eerste jaar

Het aankomende jaar, daarin maak je de eerste meters van jouw meerjarenplan. En omdat ieder begin lastig is, is het zeer belangrijk heldere acties te noteren en het proces goed te managen.

Een veel gebruikt model om in te zetten is een OGSM. In een OGSM stel je op:

  • Doelen
  • Strategie
  • Meetpunten
  • Acties

Maak voor alles wat je benoemt duidelijk wie de eigenaar is van het thema, dat maakt monitoring van de resultaten een stuk praktischer.

Tot slot

Een goed meerjarenplan stel je samen op, met collega’s zorg je ervoor dat het gezamenlijk tot stand komt. En dat is veel werk. Begin met brainstormsessies over dingen waar jullie als organisatie heel goed in zijn, maar ook sessies over dingen die continu fout gaan. Daar haal je veel waarde uit.

In De Wisselzone zijn wij gespecialiseerd in het begeleiden van ondernemers en managementteams in het opstellen en werkbaar krijgen van meerjarenplannen voor hun organisaties. Wil je hier meer informatie over? Laat het ons weten!